Dit Rotterdamse initiatief maakt truien van oude Feyenoord-sjaals

4 October 2022, 11:06 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Together Sweater

Iedere supporter heeft hem. Die oude voetbalsjaal met warme herinneringen, veilig opgeborgen in de kast. De Rotterdamse stichting You’ll Never Walk Alone besloot meer te doen met deze warme liefde voor voetbal, clubkleuren en samenzijn. De opbrengst is voor het goede doel.

De initiatiefnemers achter de stichting bedachten een manier om die warmte deze te delen met de Rotterdammers die het écht nodig hebben. Hoe? Door die oude voetbalsjaals van fans in te zamelen en te recyclen tot prachtige, unieke en handgemaakte supporterstruien. Maar ook de productie moest betekenisvol zijn. De shawls worden door de handige vrouwen van stichting Wijkatelier op Zuid gemaakt. Een win-winsituatie: de opbrengst van de truien gaat naar het Leger des Heils en de vrouwen uit de Rotterdamse Afrikaanderwijk verdienen wat bij.

Initiatiefnemer Sander van Muijen vertelt: “Elke trui is uniek en gemaakt uit supporter-sjaals. Sjaals die wat meemaakten. Truien met een ziel. Ons doel is om samen Rotterdammers niet in de kou te laten staan. Daarnaast verdienen de talentvolle makers wat bij. Zo maken we met elke verkochte trui onze stad een beetje warmer. Vandaar: Together Sweater. ”

Het idee van de Together Sweater komt eind 2019 tot stand, nadat vijf vergeten voetbalsjaals van de zolder van Sander van Muijen op moeders naaimachine worden omgetoverd tot warme supporterstrui. De trui krijgt zijn draagdebuut bij de wedstrijd Feyenoord – PEC. De reacties op de trui zijn daar zo positief, dat het idee van Together Sweater vorm krijgt.

Rond september 2020 ontwikkelt een talentvolle ontwerpster met de initiatiefnemer het definitieve patroon voor de trui, die wordt overgedragen aan de Rotterdamse naaisters in het Wijkatelier op Zuid. Helaas komt het project dan stil te liggen. Corona zorgt voor een sluiting van de stadions en de collecte van sjaals stokt. Gelukkig komt er eind 2021 een flinke donatie voetbalshawls van supportersverenigingen, waarmee de productie echt op gang komt.

Dat het concept aanslaat, blijkt wel uit het feit dat de eerste truien al tijdens de voorverkoop uitverkopen. De opbrengst gaat naar het Leger des Heils.